Co się stało
Szef zespołu sztucznej inteligencji (AI) i Autopilota Tesli ( NASDAQ: TSLA) opuścił firmę, co stanowi nowy cios dla samodzielnego prowadzenia firmy. Inwestorzy zareagowali, wysyłając akcje Tesli w dół o prawie 3% na otwarciu w czwartek.
Więc co
Obietnica Tesli, że ewentualne samojezdne pojazdy, które będą mogły służyć jako robotyka, gdy nie będą używane przez ich właścicieli, jest dużą częścią byka dla pojazdów elektrycznych . Ale ten wysiłek będzie musiał znaleźć nowego lidera.
Firma AI i lider zespołu Autopilot Andrej Karpathy powiedział późną środą, że nie pracuje już dla producenta samochodów. Karpathy był na urlopie naukowym, ale oczekiwano, że wróci. W serii tweetów powiedział, że nie ma konkretnych planów dotyczących tego, co zrobi dalej, co sugeruje, że nie opuścił Tesli, aby przyjąć ofertę z inną firmą.
Odejście następuje w czasie, gdy program Tesli Autopilot wydaje się być na rozdrożu. W zeszłym miesiącu Tesla zwolniła ponad 200 pracowników pracujących nad oprogramowaniem Autopilot w ramach szerszej rundy cięć. A regulatorzy wzmagają kontrolę nad tym, jak oprogramowanie jest sprzedawane i używane.
Ale dyrektor generalny Elon Musk pozostaje optymistą, mówiąc w styczniu inwestorom, że „ byłby zszokowany , jeśli w tym roku nie osiągniemy pełnej samodzielności bezpieczniejszej niż ludzie”.
Tesla była również przedmiotem ostrożnych komentarzy analityków z dnia na dzień. Wpływowy analityk Morgan Stanley , Adam Jonas, obniżył swoją cenę docelową Tesli do 1150 dolarów z 1200 dolarów, zachowując jednocześnie swoją ocenę nadwagi, w ramach szerszego cofnięcia się, którego spodziewa się w sprzedaży samochodów.
Tymczasem analityk Credit Suisse , Dan Levy, ostrzegł przed potencjalną presją na marże w drugim kwartale z powodu zamknięcia koronawirusa w Chinach. Levy spodziewa się, że w drugiej połowie marże poprawią się.
Co teraz
Tesla, producent samochodów, przekroczył fazę rozruchu, a dzięki trzem zakładom produkcyjnym i silnemu światowemu popytowi na jego pojazdy wydaje się, że jest dobrze przygotowana do przetrwania każdego spowolnienia gospodarczego. Ale zapas Tesli wygląda o wiele mniej stabilnie.
Tesla od lat jest ceniona znacznie powyżej innych producentów samochodów ze względu na postrzeganą siłę swojej technologii. Cathie Wood’s Ark Invest, na przykład, powiedział na początku tego roku, że uważa, że akcje Tesli mogą być warte nawet 4600 USD za akcję do 2026 r., zakładając, że do tego czasu będą działać robotyosi.
Jeśli Musk się myli, a pełna samodzielność nie jest tuż za rogiem, trudniej jest uzasadnić taką wycenę składki. Odejście Karpathy’ego nie jest powodem, dla którego inwestorzy wpadliby w panikę, ale posiadacze Tesli powinni uważnie monitorować postępy Autopilota i działania regulacyjne w nadchodzących miesiącach.